Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Åhavens Ny Styrket Læreplan

Åhavens pædagogiske profil er et nuanceret billede. Se Åhavens Solsikke, som grafisk illustrerer vores pædagogiske arbejde. 

Vores praksis hviler på forskning indenfor området, erfaring fra egen praksis, samspillet med bestyrelsen og lokalområdet samt viden om børns udvikling. Det munder ud i en praksis med omsorg, nærvær, glæde og bevægelse. Åhaven Ny Styrket Læreplan videreformidler i detaljer, hvordan vi arbejder og ring gerne til os så kan vi mødes, I kan opleve vores børnehave, og I kan få en flot, trykt version af vores Læreplan. 

Tilsyn i Åhaven 

Hermed Åhavens nyeste tilsynsrapport pr. februar 2023

Billede fjernet.Tilsynsrapport 

 

Institution

Det grønne børnehus Åhaven, Sentvedvej 7, Ørbæk 

Tilsyn foretaget den

07.02.23 fra 8.30 – 12.30

Tilsynet er foretaget af

Pædagogisk konsulent Bodil Bloch

Antal indskrevne børn

66

 

Antal medarbejdere

10

Tilsynets form

Tilsynet indledes med at 2, max 3 børn viser rundt i institutionen, for at få børnenes perspektiv på deres dagtilbud, med i den samlede vurdering. Deres udsagn vil altid indgå i anonymiseret form. 

Tilsynet består herudover primært af observationer, eventuelt suppleret af små filmklip af de pædagogiske lege- og læringsmiljøer, inde som ude.

I tilsynsåret 2023 er det med særligt fokus på leg og børneperspektiver.

 

Tilsynets fokus

LEGEN – barnets primære aktivitet 

Legen er en måde børn er i verden på. Børn leger ikke for at udvikle sig og lære, men udvikler sig og lærer, når de leger. Legen bidrager til barnets personlige, følelsesmæssige, sproglige og sociale udvikling. I legen er der plads til fantasi, nysgerrighed, eksperimenter, udforskning, konflikt, forhandling, kompromiser, fysisk aktivitet, udfordringer og oplevelser. 

Alle børn skal have deltagelsesmuligheder i børnefællesskabernes lege.

  • Vi ser efter om der er regler, normer og strukturer der understøtter børnenes selvinitierede lege 

  • Vi ser efter, om det pædagogiske personale er deltagere i børnenes lege - er tætte på, så de kan understøtte, at alle har mulighed for at deltage i legefællesskaber

 

DANNELSE OG BØRNEPERSPEKTIV – livsduelighed 

Børn dannes ud fra de erfaringer, de gør sig i fællesskaber og relationer med andre børn og voksne. Dannelse kan forstås som den læring, barnet opnår gennem sociale relationer og oplevelser og som bidrager til barnets livsduelighed. Gennem inddragelse og medindflydelse skal barnet opleve muligheden for at bidrage til og påvirke sin egen hverdag – den demokratiske proces. Det kræver, at det pædagogiske personale ser, forstår og inddrager barnets perspektiv og afstemmer sig derefter. 

  • Vi ser efter, hvordan børnene inddrages gennem hele dagen - at børn oplever sig betydningsfulde 

  • Vi ser og lytter til, hvordan barnet benævnes i fællesskaber og om personalet lytter til børnenes udtryk og handler derefter

    • om børnenes selvinitierede lege understøttes eller tilsidesættes af anden voksenstyret aktivitet 

    • om barnet har ret til at sige til og fra 

    • om der er accept af barnets udtryk, følelser og perspektiver

 

Konklusion af tilsynet

Som skrevet indledningsvist har jeg i dag bl.a. kikket særligt efter de voksnes understøttelse af børnenes selvinitierede lege og de voksnes deltagelse i lege, herunder de voksnes måde at understøtte børnenes initiativer og udtryk på (indfange barnets perspektiv).

Jeg så flere eksempler på, at de voksne er tæt på børnenes selvinitierede lege og verbalt bidrager til at holde legen i gang, fx den voksne på restaurant med pigerne i Uglegruppen eller den voksne i køkkenet, som kropsligt støtte børnene i det de er optaget af at snakke om. 

Jeg så voksne der gik foran og kropsligt inviterede til leg, fx den voksne på rullebrættet, hende der lod børnene skubbe sig rundt, hende der gik på lasertrådene, hende der gav børnene svingture og hende der gik over balancebrættet. 

Jeg så overalt en meget tydelig  organisering, hvor den voksne arbejdede alene med en gruppe børn det både på besøget hos de kommende skolebørn i SFOéns lokaler, i mellemgruppen, hos de yngste, samt ude på legepladsen i middagsstunden. Ligeledes i overgangen fra frokost til legeplads, hvor de voksne var afstemte med, hvem der skulle være først på legeplads, være i garderobe etc.

 

Jeg så nærværende voksne, der responderede sensitivt på børnenes egne fortællinger som fx de to børn der var på vej i konflikt i puderummet ved Spætterne eller dialogen omkring børnenes oplevelse af at have været på tur hos Svalerne. 

Jeg så små betydningsfulde mødeøjeblikke, hvor den voksne lyste på et barn, og hvor barnet kvitterede med et stort smil tilbage og en halv centimeter højereJ. Fx pigen der lykkedes med at åbne pølsen på Svalestuen, eller drengen der fik highfive, da huen endelig kom på.

Jeg så overalt masser af leg og glade børn samt gode stemninger børn - børn imellem og børn - voksne imellem

 

Børnenes perspektiver

2 piger vil gerne vise mig rundt. I starten er de lidt generte, men hurtigt fortæller de om, hvor de godt kan lide at lege: Hule, dukkekrog og kreating. De fortæller og viser også hvor de forskellige børnegrupper holder til. 

Jeg spørger om de har gode venner i børnehaven, hvilket de bekræfter. Jeg spørger om de har prøvet at der ikke var nogen der ville lege med dem. Efter en lang tænkepause, siger den ene: ”nej” mens den anden ryster på hovedet.

De fortæller at når man er blevet Ugle (de ældste børn), så skal man hver dag i Regnbuen. ”Bare ikke om fredagen, da bliver vi hjemme i børnehaven og laver bålmad”

På mit spørgsmål om, hvordan det er at være i Regnbuen, svarer de prompte: ”Det er sjovt og hyggeligt”.

På mit spørgsmål om der er noget de ikke synes er sjovt og hyggeligt i børnehaven, så siger de: ”næææ, ikke rigtigt”J

Det anbefales at arbejde med flg.:

Små børn opnår legeerfaringer ved også at kunne spejle sig i og indgå i ældre børns lege. Stærke fællesskaber fremmer livsduelighed. Læs gerne temahæfte nr. 27 om børnefællesskaber Eva.dk 

 

Tilbagemelding den

23.02.23 klokken 14.15 – 15.45

Tilstede på tilbagemelding

Bestyrelsesformand Nanna Funder 

Dagtilbudsleder Mira N. Wessels

Souschef Dorthe Lynggren

Pædagog Solvejg Nielsen

Konsulent Bodil Bloch

Institutionens valg af egne øvepunkter

Øvepunkter valgt efter drøftelse af observationer, refleksionsspørgsmål og 2 børns egne perspektiver på at gå i Åhavens børnehus

1 Forældresamarbejde, som led i at Åhaven allerede har søgt og fået midler til at afprøve nye samarbejdsformer i forældresamarbejdet 

Bemærkninger til tilsynet

Tilsynet gav ikke anledning til øvrige bemærkninger