Livsmestring og selvhjulpenhed

I Åhaven skal man selv - dét man kan selv.

Vi forventer meget af børnene i Åhaven – på deres eget aldersniveau. Når vi siger til dem, de skal vente på tur eller svare 'Godmorgen', viser vi dem, "Jeg forventer noget af dig, fordi jeg ser muligheder i dig." Vi fortæller barnet, "Jeg tror på, du kan." Dét vokser børn af. Vi skal forvente noget af vores børn – også selvom det kan forbindes med lidt ubehag at vente på tur eller at prøve selv at tage regnbukserne på.

Når barnet øver sig i alle de små dele af livet vil der være små op og nedture… og hvor er det godt, de øver sig i det rigtige liv i trygge omgivelser sammen med jer og os. Og hvor er det bare en god følelese, når man når hele vejen forbi det lille ubehag og til sidst når hen til ’at kunne selv!" Dét er en sejr, vi altid fejrer sammen. Og det er hér, jeres børn lykkes og udvikler sig – og nøj, hvor de vokser af det!

I Åhaven hjælper vi med både det éne og det andet. Vi forventer noget af vores børn – for vi ved, de kan. Måske ikke endnu, men snart. Og vi er lige ved siden af, hele vejen. pige skærer grøntsager