Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Overgange til og fra Åhaven

I Åhaven har vi et godt samarbejde med dagplejerne i området og Firkløverskolen afd. Ørbæk og afd. Frørup. Vi samarbejder naturligvis også med andre skoler, hvis vores børn, skal starte her. 

Dagplejerne kontakter Åhaven, når de har børn, der skal gå i Åhaven. De kommer gerne og besøger os, og børnene får lov at opleve livet i Åhaven med deres trygge dagplejemor og børnene fra dagplejen.

Åhaven har også et veludviklet samarbejde med 4kløverskolen, som de største børn besøger næsten hver dag i vinter-halvåret 

Årets gang i samarbejdet

Ca. pr. 1. januar benytter Åhaven sig af Skolens SFO, Regnbuens lokaler fra mandag til torsdag kl. 9-12. Forældrene får udleveret folder fra Nyborg kommune: Fra børnehave til skole

Vi aftaler løbende møder mellem de kommende sfo voksne, børnehaveklasselederen, de andre børn og alt dét, skolen byder på. Vi besøger 0. klasse én gang i det første halve år. Når vi leger i skolegården, møder vi lærerne og børnene i skolen. 

Vi har en god dialog med personalet i SFO og må bruge såvel lokaler som materialer. Vi har et godt samarbejde som medgiver, at børnene også føler tryghed ved personalet i SFO. Vi oplever også, at skolens kendskab til større søskende er med til at skabe yderligere tryghed for børnene fra børnehaven.

Med mellemrum har vi et samarbejde med lærere og elever i 2. + 3. klasse, hvor eleverne f.eks. læser for børnehavebørnene.

Nyborg kommune og DGI har et samarbejde på tværs af alle skoler hvor vi synger, læser og leger den samme lege som andre kommende skolebørn i andre børnehaver. PÅ denne måde har børnene et fællesskab allerede før skolestart og kender nogle de lege, der leges efter skolestart. 

Overlevering

  • Forældrene inviteres med til overleveringsmøde
  • Børnehaven udfylder et skema vedr. børnene som fortæller om ressourcer og svagheder hos barnet. Dette skema læser forældre og skriver under på, at vi må lave denne overlevering til kommende lærere. Vi siger ikke noget, som ikke står på skemaet.
  • Mødet foregår i maj/juni på skolen