Vi skal på tur

Hverdagen i Åhaven er fuld af pædagogiske vaner og rutiner. Alle er de fulde af pædagogisk bevidsthed fra personalets side, hvor bl.a. selvhjulpenhed, evnen til at lytte og handle på kollektive beskeder, fællesskab, hjælp mellem venner og meget, meget mere gør sig gældende. Hverdagens rutiner er helt centrale lærings- og udviklingsmiljøer i Åhaven. Og når vi skal på tur, er vi ikke kun 'på vej til åen.' Den pædagogiske bevidsthed er med os hele dagen. Fra vi åbner til vi lukker børnehaven.

Her er nogle de af de pædagogiske 'skridt,' en tur ud af huset kan byde på:

Børnene starter til samling og der gives en kollektiv besked om, vi skal på tur. Børnene skal tisse, vaske hænder, finde tasken og sidde klar på sin garderobeplads. Vi øver børnene i at vente på tur i en situation, hvor der er mange, der er i gang og ofte med den støj, der følger med.

Så skal vi holde i hånden, gå på række, måske løbe til næste lygtepæl, og så stoppe og vente på vennerne.

Når vi kommer ned til engen, vælger vi altid dén vej, der er mest ujævn. Børnene får lov til at løbe uden at holde i hånden. Her styrker vi balancen, fordi vi løber i det høje græs, vi styrker rum- retningssansen, fordi børnene løber ind og ud mellem hinanden og sammen får vi pulsen op. Naturen viser os mange ting og giver gode oplevelser, og vi sætte ord på disse oplevelser. Børnene må spise/drikke, når de føler behov. Dette for at de lærer at mærke og føle sult og tørst.

tur ved åen

Så er det tid til madpakker i fællesskab, imens vi snakker om naturen, og at vi skal passe på den. Derfor må vi ikke smide madpapir i skoven.

Når vi skal tilbage til børnehaven, skal de finde deres madpakker og drikkedunke og ligge dem tilbage i jeres rygsæk.

Børnene lærer at tage ansvar for deres egne ting, lærer at genkende deres madpakke, drikkedunke og tasker oveni alle de andres.

Når vi kommer tilbage på stien får de besked om at finde dén, de holdt i hånden på vej til engen. Vi styrker barnets hukommelse.

Når vi kommer tilbage til børnehaven, får de besked på at lægge deres tasker på deres pladser og gå ud på legepladsen.

Turen her varer ca. to en halv time; der sker rigtig meget læring – og så sker der en masse i det enkelte barn, som vi voksne ikke ser eller formår at beskrive her. Det er ikke underligt, det kan være svært for børnene at svare på mor og fars spørgsmål: "Hvad har du lavet i børnehaven i dag?" Jamen, de har lavet så meget, de slet ikke kan fortælle det hele – eller hvis de siger, Jeg har haft det sjovt! Så er vi voksne begejstrede.